Risku vadības principi un vadlīnijas to ieviešanai Riska vadības rokasgrāmata Risku vadības principi un vadlīnijas to ieviešanai izmantotu sertifikācijas mērķiem. Lai organizācija kļūtu efektīvāka, tai ir jāievēro šādi principi: risku vadība rada vērtības. Tā veicina kā organizācijas , produktu vai pakalpojumu kvalitāti, korporatīvo pārvaldību, vienlaikus uzlabojot organizācijas reputāciju; risku vadība ir integrēta organizācijas procesos. Tā ir daļa no organizācijas vadības atbildības, kā arī ir integrēta visos organizācijas procesos un projektos, tostarp to izmaiņu vadībā. Risku vadība nav savrupa darbība, kas atdalīta no pārējām organizācijas darbībām un procesiem; risku vadība ir daļa no lēmumu pieņemšanas. Risku vadība lēmumus, vai risks ir nepieņemams un vai reaģēšana uz to būs atbilstoša un efektīva; risku vadība ir vērsta uz nenoteiktību. Risku vadībā tiek pieņemti
Risku vadība Finanšu vadības rokasgrāmata Risku vadība Uzņēmējdarbība bez riska neeksistē. Vislielāko peļņu var iegūt, piedaloties riskantos pasākumos. Taču jebkurai darbībai jāzina mērs. Risku liels un nopietns darbs, tad tas ir atdalīts atsevišķi no pārējiem darbiem un nosaukts par risku vadību. Risku ir iespējams vadīt, izmantojot dažus paņēmienus, kas zināmā mērā ļauj prognozēt tā rašanos un veikt pasākumus, lai samazinātu riska pakāpi. Jēdzienu «riska vadība» (risk management) lieto dažādās nozīmēs. Plašākā nozīmē riska vadība ir jebkuras uzņēmējdarbības veiksmīgas funkcionēšanas nodrošināšanas māksla un zinātne. Riska vadīšana . Ar riska vadību mūsdienās saprot tādu metožu, paņēmienu un pasākumu kopu, ar kuru palīdzību var līdz noteiktai pakāpei prognozēt risku un izstrādāt pasākumus
Risku pārvaldības teorētiskais pamats Riska vadības rokasgrāmata Risku pārvaldības teorētiskais pamats Risku vadība ir viens no būtiskākajiem pārvaldības procesiem jebkurā privātā vai publiskā sektora organizācijā. Ikviena organizācija, vai tā un iespējas, analizējot tās, izvērtējot ietekmi uz mērķu sasniegšanu un atbilstoši rīkojoties. Efektīva risku vadība ļauj izmantot iespējas un samazināt risku, ievērojot tā pieļaujamo līmeni organizācijā. Riska vadība pasaulē – kvalitātes pamats Visā pasaulē risku vadība ir labās prakses daļa korporatīvajā un stratēģiskajā līmenī, tāpat arī tā būtiski uzlabo operacionālo vidi, nodrošinot atbilstošo uzdevumu izpildi. Risku vadība pasaulē vēsturiski tiek pārmantota arvien kvalitatīvākā veidā un formā, tā ir attīstījusies un mainījusies ne tikai individuāla riska vadības līmenī, bet risku vadība
Reputācijas riska ietekmes un varbūtības novērtēšanas skalas piemēri Riska vadības rokasgrāmata ir labas pārvaldības komponentes organizācijā, piemēram, izmaiņu vadība, iekšējā kultūra, risku pārvaldība, personas datu aizsardzība un procesu pieeja tam uzmanību Augstākās vadības iesaiste risku vadībā Organizācijas augstākā un vidējā līmeņa vadība nodrošina efektīvu vadība adekvāti vada riskus, tai skaitā reputācijas risku. Organizācijas augstākā un vidējā līmeņa vadība nodrošina risku identificēšanu , bet nepieciešami risku pārvaldības uzlabojumi. Organizācijas augstākā un vidējā līmeņa vadība nenodrošina risku vadību . Darbības risku vadība Darbības risku vadība ir attīstīta un atbilst šo risku vadības ietvaram. Darbības risku vadība
Projektu risku vadības būtība Riska vadības rokasgrāmata Projektu risku vadības būtība paredzētajām prasībām. Tā kā projekti ir pastāvīga uzņēmējdarbības vai pamatdarbības sastāvdaļa, tad to vadībā jāņem vērā risku līmenis, kas var apdraudēt sasniedzot izvirzītos rezultātus. Projektu risku vadība ir orientēta uz projekta laika grafiku, izmaksām, rezultātu, kvalitāti, apjomu un klientu ekspluatācijas termiņus. Projektu risku vadība ir kultūras un organizācijas īstenoto procesu kopums un ir vērsta uz efektīvu projekta īstenošanu. Projektu vadībā risku vadības mērķis ir noteikt, novērst, ierobežot un samazināt notikumu negatīvo ietekmi, palielināt iespējas un iegūt kvalitatīvu rezultātu . Līdz ar to projektu risku vadība ir integrēta projektu vadībā. Projektu risku vadība nodrošina šādus ieguvumus: identificē nenoteiktību un prognozē
COSO integrētas iekšējās kontroles modelis un COSO integrētas uzņēmuma risku vadības modelis Riska vadības rokasgrāmata COSO integrētas iekšējās kontroles modelis un COSO integrētas uzņēmuma risku vadības modelis , ietekmē uzņēmuma vadība un visi tā darbinieki. Starp integrētas iekšējās kontroles modeli un integrētas uzņēmuma risku vadības modeli pastāv saistība vadības daļa, tad risku vadība ir integrēts uzņēmuma korporatīvās pārvaldības process; risku vadības modelis salīdzinājumā ar iekšējās kontroles modeli novērtēšanas komponente aizstāta ar trim komponentēm: risku identificēšana, risku izvērtēšana un reaģēšana uz risku; risku vadība ir vērsta uz nākotni uz risku samazināšanu, lai tā sasniegtu specifiskos mērķus, un iekšējā kontrole ir retrospektīva jeb vērsta uz pagātni; risku vadība riskus apskata 2004. gadā COSO publicēja integrētas uzņēmuma risku vadības modeli (Enterprise Risk Management – Integrated Framework), kas nosaka pieeju risku
Risku kultūras principi un modeļi Riska vadības rokasgrāmata Risku kultūras principi un modeļi Risku līderība – vienota izpratne par organizācijas darbību un attīstības virzību: • vadība pauž skaidras un konsekventas vēlmes : • riska funkcijai ir definēta joma, un to atbalsta līderi; • izaicinājums – risku vadība. Riska kompetence – nostiprinātas riska iemaņas un prasmes: • vadība atbalsta labākos risku vadībā; • mācības tiek nodrošinātas personālam visos organizācijas līmeņos Pirms risku kultūras apzināšanās jābūt vienotai izpratnei par organizācijas kultūru: kāda tā ir, un kā tā veidojas. Organizācijas kultūras galvenie konkrētā situācijā izvēlētā vietā. 2.1.3. attēls. ABC modelis. Risku kultūru var definēt šādi: vērtības, uzskati, zināšanas un izpratne par risku, kas
3. princips: definē vēlamo kultūru Riska vadības rokasgrāmata un vadītājiem ir svarīgi radīt īsto izpratni par risku un noteikt toni visā uzņēmumā; «līdziesaistīšanas» vadības stila uzturēšana – vadība mudina ; risku apspriešanas stiprināšana lēmumu pieņemšanā – vadība, pieņemot galvenos darbības lēmumus, ietver riska scenāriju apspriešanu un pārskatīšanu, kas uzņēmums – vadība neuzskata risku par negatīvu, bet kā kritisku stratēģijas un uzņēmējdarbības mērķu sasniegšanai; riska izpratnes veicināšana uzņēmumā – vadība pastāvīgi sūta ziņu personālam, ka risku vadība ir daļa no viņu ikdienas pienākumiem un ka tas ir ne tikai novērtēts, bet arī kritisks Uzņēmums definē sagaidāmo uzvedību, kas raksturo uzņēmuma pamatvērtības un attieksmi pret risku. Kultūras raksturojums un sagaidāmā uzvedība