Dāvina retāk, bet budžeti nav sarukuši
Korporatīvā dāvana ir ne tikai cieņas un draudzības apliecinājums, iespēja stiprināt partneru lojalitāti, bet arī uzņēmuma finansiālās un radošās varēšanas apliecinājums.
Pēdējos gados apdāvināšanās notiek retāk, bet korporatīvajām dāvanām atvēlētais finansējums mazāks nekļūst, liecina uzņēmēju aptauja. Tas pamatā ir saistīts ar to, ka arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta dāvinātā priekšmeta kvalitātei un tā atbilstībai videi draudzīgiem aspektiem, kas nozīmē daudz lielākas izmaksas. Tāpat bieži vien par dāvanu tiek uzskatītas ne tikai materiālas vērtības, bet arī dažādi pasākumi, kas sniedz emocionālu gandarījumu un jaunu pieredzi.
Tērē tikpat vai vēl vairāk
Korporatīvās dāvināšanas kultūra Latvijā pēdējo gadu gaitā ir būtiski mainījusies, liecina stratēģiskās komunikācijas konsultāciju uzņēmumu Erda veiktā klientu aptauja, kurā piedalījās SIA Evry Latvia, SIA A Aptiekas, SIA Eco Baltia, AS Luminor Bank u.c. uzņēmumu mārketinga speciālisti un personāla vadītāji. Korporatīvās dāvanas nozīme vairs nav tikai jauks žests vai pieklājība. Tas ir kļuvis par veidu, kā kompānija pauž vērtības, demonstrē savu kultūru un attieksmi pret saviem biznesa partneriem. Ar dāvanas palīdzību definētā ziņa var tikt izrādīta gan ar tās saturu, gan formu – iepakojumu, piegādes veidu un izejvielu izcelsmi. Piemēram, ja uzņēmums darbojas vides jomā, korporatīvā dāvana tiek iesaiņota ilgtspējīgā, dabai draudzīgā iepakojumā. Gan vietējiem, gan ārzemju biznesa partneriem galvenokārt tiek dāvinātas Latvijā ražotas lietas, lai atbalstītu vietējos un palepotos ar mūsu uzņēmēju izdomu un vērtīgajiem produktiem. Tāpat nereti tiek dāvināti interjera priekšmeti, kas, iespējams, neizceļas ar funkcionalitāti, taču tajos ir iekodēts kāds vēstījums, piemēram, trauks ar akmeņiem un smiltīm – ja smiltis traukā bērs pirmās, tad akmeņiem tur vietas nepietiks, taču, ja pirmos liks akmeņus, bet tikai pēc tam – smiltis, tad viss izdosies.
Aptaujātie uzņēmumi biežāk mantisku vērtību vietā izvēlas partneriem dāvināt kādu jaunu pieredzi, tostarp vakariņas restorānā, koncerta apmeklējumu vai pasākumu darbiniekiem. Piemēram, darbinieki Ziemassvētkos tiek pārsteigti ar kāda populāra mūziķa priekšnesumu, kurš negaidīti ir ieradies birojā.
Nereti uzņēmumi dāvanu vietā izvēlas atbalstīt kādu labdarības iniciatīvu, piemēram, dāvājot partneriem apsveikuma kartītes, no kuru iegādes saņemtie līdzekļi tiek ziedoti grūtdieņiem. Turklāt savstarpējā dāvanu apmaiņa šobrīd nav tik bieža kā pirms pāris gadiem, kad apdāvināšana notika ne tikai nozīmīgās biznesa tikšanās reizēs, bet arī valsts svētkos, Jāņos, Lieldienās un Ziemassvētkos. Šobrīd dāvanu apmaiņa galvenokārt tiek fokusēta Ziemassvētkos un gadu mijā. Lai gan apdāvināšanās ir retāka, šim mērķim atvēlētais budžets nesamazinās – lai partneriem sniegtu pārdomātu, uzņēmuma vērtībām atbilstošu un oriģinālu dāvanu, to iegādei tiek atvēlēts vismaz tikpat liels vai pat lielāks finansējums nekā pāris gadus iepriekš, izriet no Erda aptaujas.
Kvalitāte maksā dārgāk
SIA LEAD. Korporatīvā komunikācija valdes priekšsēdētāja Inga Latkovska gan uzskata, ka dāvināšanas kultūra izteikti nav mainījusies. "To, ko dāvina, nosaka izdoma un budžets, bet tas, ko dāvina, ir tiešs korporatīvās kultūras spogulis. Visgrūtāk šajā ziņā ir lieliem uzņēmumiem, jo tiem ir jāatrod līdzsvars starp personisko, praktisko un izmaksām. Neuztveriet to par cinismu, bet ja, piemēram, uzņēmumam ir 500 sadarbības partneru, visi 500 nekad nesaņems vienu un to pašu dāvanu. Un tas arī nav nepieciešams. Komunikācijas speciālisti pēc saprotamiem kritērijiem izveidos vairākas klientu grupas un tad izlems, ko kurai grupai dāvināt. Vienai grupai tas būs gada nogalē skaists un funkcionāls kalendārs vai elektroniska (joprojām tomēr pārdomāta un radoša) apsveikuma kartīte, bet citai nelielai svarīgāko sadarbības partneru grupai tās būs smalkas vakariņas un nelielas simboliskas dāvanas. Personiskais ir pozitīvs pretstats mūsdienu realitātei, kad lielākā daļa darījumu notiek e-vidē," uzsver eksperte. Korporatīvā dāvana ir cieņas un draudzības apliecinājums, lojalitātes veidošana vai novērtēšana, kā arī uzņēmuma finansiālās un radošās varēšanas apliecinājums. "Izvēloties nelielās dāvanas, kuras var uzdāvināt, piemēram, tikšanās laikā ar potenciāli jaunu klientu, uzņēmumi pamatā iet divus ceļus – vai nu tās ir funkcionālas dāvanas, piemēram, zīmuļi, pildspalvas, blociņi ar dāvinātāja logotipu, vai tās ir simboliskas dāvanas. Dāvinot simboliskās dāvanas, noteikti būtu jāpārdomā, kā dāvanu iztulkos, jo robeža starp spiedienu, dāvanu ar koruptīvu ievirzi un vienkārši sirsnīgu dāvanu ir pietiekami netverama. Tāpat nedrīkst arī aizmirst par personībām, starp kurām šī interakcija notiek. Šodien arī no funkcionālajām dāvanām sagaida kvalitāti; zīmuļi un pildspalvas var būt dažādi, tādi, kas skaidri parāda, piemēram, uzņēmuma attieksmi pret vidi. Tik vienkārša lieta kā zibatmiņas dāvināšana nes ziņu un attieksmi. Kvalitatīvas lietas gan vienmēr saistās ar izmaksām, un uzņēmumiem noteikti ir jāizdara izvēle, kam tieši šīs dāvanas ir domātas. Tai jābūt sirsnīgai un pragmatiskai pieejai vienlaikus," secina I. Latkovska.
Dāvināšana ir ļoti smalka lieta, kas līdzinās staigāšanai pa naža asmeni, – ja izdodas trāpīt, efekts var tikt panākts liels – par dāvanu runā, tā veido daļu no dāvinātāja tēla un stiprina savstarpējās attiecības.
Inga Latkovska,
SIA LEAD. Korporatīvā komunikācija valdes priekšsēdētāja.
To, ko dāvina, nosaka izdoma un budžets, – visgrūtāk šajā ziņā ir lieliem uzņēmumiem, jo tiem ir jāatrod līdzsvars starp personisko, praktisko un izmaksām.
Ietekmē inflācija un attīstība
AS Grindeks korporatīvo dāvanu budžetam ir tendence palielināties, neslēpj uzņēmuma komunikācijas departamenta vadītāja Laila Kļaviņa. "Tas notiek pamatā divu iemeslu dēļ. Pirmais – inflācija, ko var skaidri redzēt, salīdzinot rēķinus par vienādu pakalpojumu pāris gadu griezumā. Otrais – AS Grindeks attīstība. Tā kā uzņēmums nepārtraukti aug, tiek piesaistīti jauni klienti un sadarbības partneri, tiek paplašināta uzņēmuma ģeogrāfiskā darbība, kas nozīmē, ka pieprasījums pēc korporatīvajām dāvanām pieaugs," vērtē L. Kļaviņa. Tā kā Grindeks darbojas farmācijas nozarē, pilnīgi visi procesi ir stingri reglamentēti. "Ikdienā darbinieki rīkojas, balstoties uz uzņēmuma Ētikas kodeksa principiem, kurā ir skaidri nosacījumi dāvanu pasniegšanai. Proti, viņi nedrīkst pasniegt dāvanas veselības aprūpes speciālistiem," klāsta uzņēmuma komunikāciju vadītāja.
Lielākais izaicinājums ir izveidot ne tikai oriģinālu, bet arī vajadzīgu un kvalitatīvu dāvanu ar vēstījumu. "Dāvanu izgatavotāji Latvijā ir ļoti dažādi, un, lai viņus novērtētu, ir jāskatās pēc vairākiem kritērijiem – cena, kvalitāte, produktu klāsts un apkalpošana. Mūsu pieredze liecina, ka suvenīru pasūtījums ar minimālu nobīdi no standarta kataloga piedāvājuma izgatavotājam bieži sagādā lielas grūtības, līdz ar to šajās situācijas par radošumu nevaram runāt. Bažas izraisa arī multifunkcionālie aģentūru darbinieki, kuri ir pārāk noslogoti, lai iedziļinātos pasūtījuma niansēs, kā rezultātā cieš kvalitāte. Savukārt, runājot par individuālajām dāvanām, radošā ideju domnīca mums ir uzņēmumā, paši ģenerējam idejas un meklējām ražotājus, kas var tās īstenot dzīvē," klāsta L. Kļaviņa.
Nevis cena, bet attieksme
Uzņēmuma Accenture Latvia korporatīvo dāvanu budžets pēdējā laikā būtiski nav mainījies. Agrāk vairāk pirktas nelielas dāvanas lielākā skaitā, bet šobrīd tā vietā tiek iegādātas vērtīgākas dāvanas ar stāstu, kā arī lielāka vērība pievērsta dizainam un kvalitātei.
"Ir svarīgi, lai dāvanas radītu sajūtas un emocijas, kas mazāk izdotos ar praktisku lietu dāvināšanu, tādēļ pēdējā laikā savus korporatīvos klientus aicinām uz Latvijas mākslinieku koncertiem. Tādā veidā stiprinām emocionālo saikni ar saviem klientiem un veidojam kopienu, kā arī atbalstām latviešu kultūru," saka LMT Mārketinga komunikāciju dienesta direktors Normunds Zalpēteris. Dāvanai ir jāietver pārsteiguma moments, taču tai nav jābūt dārgai. "Ne vienmēr cena nosaka vērtību. Ilgtermiņā dāvanas liecina par uzmanības izrādīšanu, tādējādi stiprina attiecības, atstājot racionālo aspektu otrajā plānā. Korporatīvās dāvanas uz pārējo mārketinga instrumentu fona izceļas ar individuālu kontaktu. Tās stiprina personīgo komunikāciju, kamēr citi instrumenti pamatā ir bezpersoniski," secina N. Zalpēteris. Veidojot individuālās dāvanas korporatīvajiem klientiem, LMT domā par ilgtspēju un atbalsta Latvijas ražotājus, piemēram, aizstājot tradicionālos kausus ar oriģināldarbiem. Piemēram, pērn golfa turnīrā LMT Open balvās pasniegtas an&angel ražotās bļodas, bet šogad tās tika veidotas no Latvijas kūdras.